lørdag 10. oktober 2009

Kyssetrening

I Australia hilser folk i festelige lag på følgene måte. Kvinner klemmer kvinner, menn tar hverandre i hånden og menn og kvinner som hilser kysser hverandre på kinnet. Den siste hilsenen har vi som lite kyssende nordmenn strevd litt for å komme inn i. Hans har nå knekt koden og fått til kyssingen, mens jeg har forløpig kun mottat kyss uten å kysse igjen. Kyssing på kinnet har bare ikke blitt en del av mitt hilsevokabular ennå. Hvilken side skal man kysse, skal man kysse samtidig eller i en bestemt rekkefølge? Dette er spørsmål som farer opp i det jeg er i en hilsesituasjon. Kyssehilsing er normalt i store deler av verden, så her er det bare å trene.

I følge mediesenteret i Bergen er det store forskjeller når det kommer til kyssekultur. I Kina og Japan er det som i Norge ikke vanlig med kyss på kinnet når folk hilser, mens i USA, Australia og Storbritannia er dette derimot helt normalt. Heldigivis blir ingen i Australia direkte fornærmet når jeg ikke kysser tilbake, derimot ved Middelhavet kunne jeg bli oppfattet som kjølig hvis jeg ikke kysset tilbake.

For oss antikyssende nordmenn er kanskje det viktigste å forklare situasjonen når vi ikke kysser tilbake. Nå har jeg øvd, som dere ser på bildet, og er klar til å innfri løftet jeg ga mine forsmådde hilsere sist. Kyss på kinnet samtidig som den andre kysser midt kinn på den siden det føles naturlig. Smask!

1 kommentar:

  1. Kanskje jeg får forsøke og overtale pappa og begynne kyssetreningen alt nå før vi kommer på besøk til dere. Dere vet sikkert at vi gamle trenger lang tid på å lære alt som er nytt.

    SvarSlett