lørdag 26. juni 2010

Å komme hjem





Etter 30 timer på reis landet vi på Sola på tirsdag ettermiddag. I det vi gikk ut av flyet var plutselig Sandnes og Stavanger forvandlet til et lite miniputt sted. Faktisk hadde hele Norge blitt til bondeland for oss to langveisfarende og blaserte millionbyboere. Likevel var det kjekt å bli ønsket velkommen tilbake av norsk flagg, grønne jæren, kjærlighetsfulle mødre og tante Karin.

Det første jeg gjorde dagen etter jeg kom hjem var å ta en tur til Kubbetjørn gjennom landskapet som jeg virkelig vil kalle mitt hjem. Det var en nydelig dag og et fantastisk gjensyn.

I dag har vi feiret bursdagen til Hans sammen med venner og familie. Vi har på den korte tiden vi har vært hjemme fått sett mange av de gamle vennene våre, men nå har vi også begynt å savne våre venner i Perth og den livsstilen som følger med studentlivet i Australia. Det samme opplevde en svensk venninne av oss da hun kom hjem til Sverige sist jul.

"Jag tyckte personligen att det var helt sjukt jobbigt att "komma hem", känndes som att Perth hade blivitt mitt hem. Fast nu trivs jag bra här hemma igen, men de tog nästan 2 månader.. hoppas att det går bättre för er!"

Om en uke begynner både Hans og jeg på jobb og får mange nye ting å tenke på. Hans skal jobbe for sin gamle arbeidsgiver Peder Vik og jeg skal jobbe som produsent og reporter i NRK Rogaland. Videre venter vi på svaret om Hans kommer inn på sjåførlærerskolen i Stjørdal og vet for øyeblikket hvor vi ender opp det neste året. Sandnes og Stavanger vil nok "vokse" seg stort med tiden og vi vil igjen føle oss som rotfaste nordmenn, men minnene fra Australia vil vi alltid ha med oss og glede oss over resten av livet.

3 kommentarer:

  1. Kjempeartig å lese hva du skriver om at hele Norge var blitt bondelandet. Det er ur Norge - og helt herlig å komme hjem til synes jeg. Gå turer i fjell og mark der det ikke er blitt gjort noe som helst er jo helt vidunderlig.
    Nå håper jeg dere kan forandre titelen til bloggen - og ikke avslutte her. Kommer i tilfelle til å savne den .......

    SvarSlett
  2. Takk for det. Vi får se hva som skjer videre, men jeg har lyst å fortsette med blogg. Hvilken type blogg det blir har jeg ikke bestemt.

    SvarSlett
  3. Hei!
    Gøy å bla gjennom bloggen din. Får meg til å tenke at; hmm, kanskje jeg skal studere litt til, bare ta noen fag i utlandet, liksom;-)
    Takk for i dag, jeg hadde det gøy på båttur.
    Julie

    SvarSlett